Iedere organisatie is anders en daarom biedt FactorVeermans altijd maatwerk.
Onze inzet van trainingsacteurs, co-trainers en procesbegeleiders is altijd afgestemd op de wensen van u als opdrachtgever. Afhankelijk van de leerdoelen van de deelnemers en de thema’s die behandeld worden denken wij mee en leveren wij professionals met kennis van alle gangbare communicatietechnieken en werkvormen.
Naast de zogenaamde reguliere inzet zijn er verschillende werkvormen die wij zelf invulling geven en op regelmatige basis inzetten. De opdrachtgever heeft hierin altijd het laatste woord, zodat de gekozen werkvorm aansluit bij de deelnemers en hun ontwikkelbehoefte.
Regiemodel
We kennen het allemaal: je zit in een gesprek dat niet lekker loopt, je denkt van alles maar zegt het niet. Of je zegt het wel, maar het wordt op de een of andere manier toch heel anders opgevat. Waar is het misgegaan? Wat zou er gebeuren als je een keer ècht zegt wat je denkt? En… waarom doe je dat eigenlijk niet?
Door aan de slag te gaan met het Regiemodel krijg je antwoord op al deze vragen. Het fijne aan deze werkvorm is dat je een acteur de hete kolen uit het vuur laat halen en dat je zelf meteen het effect ziet van zelfs de kleinste verandering in gedrag.
De deelnemers hoeven in deze werkvorm het gesprek niet zelf te voeren, maar kijken naar acteurs die een (op maat gemaakt) scenario tot leven brengen. Na het zien van de scène is het aan de deelnemers om regieaanwijzingen te geven om dezelfde scène op een andere of zelfs betere manier te laten aflopen.
Hoe pakken wij dit aan?
- FactorVeermans plant een intake met de opdrachtgever. Afhankelijk van waar de deelnemers tegenaan lopen op de werkvloer bepalen we de inhoud van de scène. Wij schrijven de tekst gebaseerd op een herkenbare situatie voor de deelnemers.
- Samen met de opdrachtgever worden randvoorwaarden bepaald; grootte van de groep, aantal acteurs/procesbegeleiders, aantal dagdelen, etc.
- De scène wordt gespeeld door de acteurs, een procesbegeleider nodigt deelnemers uit om regieaanwijzingen te geven. De regieaanwijzingen worden door de acteurs meteen uitgespeeld om het effect van bepaalde gedragingen inzichtelijk te maken.
- De deelnemers hebben de optie om zelf te oefenen door de rol van de acteur over te nemen en dezelfde scène op een eigen manier in te stappen.
Wat levert het op?
Het gedrag van een ander heb je niet onder controle, maar dat van jezelf gelukkig wel. Het Regiemodel maakt op een speelse en humorvolle manier duidelijk dat zelfs kleine veranderingen in gedrag soms een groot effect kunnen hebben. Het zet de deelnemers aan om af te wijken van het pad dat ze altijd bewandelen en geeft ze lef om op een veilige manier te experimenteren met nieuw gedrag.
Na aan de slag te zijn geweest met het Regiemodel hebben de deelnemers een frisse blik op de invloed die zij zelf kunnen uitoefenen.
Hoe borg je dat?
FactorVeermans biedt de mogelijkheid om de opgedane kennis en vaardigheden verder te verdiepen in één-op-één sessies met onze acteurs. Zie ook ‘Sparren’.
Metalog
Hoe je in een groep functioneert heeft alles te maken met wie je bent: de ene persoon grijpt met groot gemak de leiding in een groep, terwijl een ander al misselijk wordt bij het idee een collega aan te moeten sturen. Geboren teamplayers, rasechte solisten en van alles daartussen. Zoveel verschillende types bij elkaar in één team, dat kan soms best ingewikkeld zijn. Het maakt het makkelijker als er inzicht is in de gedragingen van het complete team en van de individuen daarin.
Om dat inzicht te verschaffen zijn de Metalog tools ontwikkeld. Duurzaam gemaakte spellen die al jaren hetzelfde zijn, omdat ze nu eenmaal ontzettend goed werken. Patronen worden inzichtelijk, soms zelfs doorbroken – en dat allemaal door een paar ogenschijnlijk simpele spellen waarin thema’s als samenwerking, leiderschap en groepsdynamiek centraal staan.
Hoe pakken wij dit aan?
- FactorVeermans plant een intake met de opdrachtgever. Afhankelijk van wat het team nodig heeft kiezen we de spellen die op de dag van uitvoer worden gespeeld.
- Samen met de opdrachtgever worden randvoorwaarden bepaald; grootte van de groep, aantal procesbegeleiders, aantal dagdelen, etc.
- De spellen worden uitgelegd en begeleid door één (of meerdere) procesbegeleider(s). Tijdens en na de spellen wordt ruimte gemaakt voor reflectie; wat is er tijdens het spelen van het spel aan de hand in de groep en wat is de koppeling die gemaakt kan worden naar de praktijk?
Wat levert het op?
Metalog confronteert, inspireert en dwingt mensen kritisch naar zichzelf en anderen te kijken. Kwaliteiten en valkuilen worden zichtbaar en bespreekbaar gemaakt. Dit zorgt ervoor dat een team na gewerkt te hebben met Metalog meer inzicht heeft in haar functioneren. Deelnemers kennen zichzelf en elkaars kwaliteiten en valkuilen beter en kunnen daardoor beter samenwerken. En dat allemaal door het spelen van een spel!
Hoe borg je dat?
FactorVeermans biedt de mogelijkheid om na een Metalog sessie een nabespreking te doen met het team. Hoe heeft het spelen van de spellen doorgewerkt en waaruit blijkt dat?
Ook is er de optie om de opgedane kennis en vaardigheden verder te verdiepen in 1-op-1 sessies met onze acteurs. Zie ook ‘Sparren’.
Sparren
Sparren is een door FactorVeermans ontwikkelde werkvorm, die uitermate geschikt is als vervolg op een training, maar ook op zichzelf staand een krachtig middel is voor deelnemers om hun persoonlijke ontwikkeling een boost te geven.
Optimaal werken aan een individueel leerdoel, alle ruimte om daar in privé setting aan te werken of terugkomen op een eerder opgedane ervaring in een teamtraining en dit verder onderzoeken: het kan met Sparren. Het middel is hetzelfde, het doel is naar eigen behoefte te vormen.
In een 1-op-1 setting is er alle tijd om een toekomstig gesprek of een situatie uit het verleden in beeld te brengen. Onze Sparrings partner kruipt in de rol van een collega, klant, leidinggevende, etc. en zal de deelnemer begeleiden en sturen richting het gewenste resultaat.
Hoe pakken wij dit aan?
- Zodra de aanvraag binnenkomt, wordt de dag en tijd bepaald en stuurt FactorVeermans een zorgvuldig samengesteld startformulier naar de deelnemer die gebruik wil maken van een Sparren sessie. Aan de hand van wat er wordt aangevraagd bereidt één van onze senior trainingsacteurs zich voor.
- De sessie zal op locatie plaatsvinden. Indien dat beter past hebben wij ook een geschikte ruimte in ons kantoor aan de Sumatrakade.
- De Sparren sessie duurt 1,5 uur.
- Indien gewenst kan er nog een tweede sessie gepland worden.
Wat levert het op?
Sparren borgt opgedane kennis en ervaring, door een intensieve en persoonlijke benadering. In een optimaal veilige omgeving kunt u experimenteren met nieuw aangeleerd gedrag en zo een lastig gesprek tot een constructief en goed gesprek brengen. Met meer vertrouwen in eigen kunnen en persoonlijke tools weer terug naar de dagelijks praktijk. Dat is het doel van Sparren!
Bad & Best practice
Twee voorstellingen, twee werelden… samen met professionele acteurs gebruiken de deelnemers hun fantasie, hun ervaringen in de praktijk en creëren ze twee werelden die in niks op elkaar lijken.
In de ideale wereld vertoont men ideaal gedrag, alles loopt soepel en iedereen is blij. In de slechtst denkbare wereld doet niemand wat hij zou moeten doen. Loopt het in die wereld met de spelers minder goed af, of brengt die wereld vol fouten ons stiekem ook inzichten? Bestaat de Best Practice wel zonder Bad Practice of heb je beide werelden nodig om te bepalen wat je wel wil ontwikkelen en wat vooral niet?
Deelnemers vinden de antwoorden op deze vragen en leren tegelijkertijd hoe je in korte tijd een voorstelling op de planken zet. Van decor tot regie, van script tot spel.
Hoe pakken wij dit aan?
- FactorVeermans plant een intake met de opdrachtgever. Afhankelijk van waar de leerbehoefte ligt bepalen we het thema van de voorstellingen. Welk gedrag wordt in de spotlight gezet?
- Samen met de opdrachtgever worden randvoorwaarden bepaald; grootte van de groep, ruimte en locatie, lengte en vorm van de voorstellingen.
- De start van het dagdeel bestaat uit een warming up waarin de acteurs op speelse wijze de deelnemers laten ervaren hoe het is om te acteren.
- De voorstellingen worden gemaakt en de acteurs ondersteunen de input van de deelnemers door direct en vaak op humoristische wijze te laten zien, in korte monologen of scènes, hoe het eruit ziet als we dit op ons opperbest en op ons allerslechtst doen. Dit laten de acteurs zien in verschillende stijlen (mime, opera, musical, dans). De groep beslist welke stijl gebruikt wordt.
- Als het script en de inhoud bekend zijn gaan we repeteren. De deelnemers worden van harte uitgenodigd om mee te spelen. Is daar geen animo voor, dan spelen de twee acteurs de twee voorstellingen. Er is vervolgens alle ruimte voor reflectie op wat deelnemers hebben ervaren en gezien.
Wat levert het op?
Twee op maat gemaakte humoristische voorstellingen die in een ontspannen en veilige sfeer tot stand komen. Deelnemers durven gedrag en het effect daarvan in uitersten neer te zetten, stappen uit hun comfortzone en in twee extreme werelden. Door te schrijven, regisseren en spelen krijgen deelnemers meer inzicht in het gedrag dat aan de bron van de twee voorstellingen ligt. Inzicht dat direct meegenomen kan worden de werkvloer op… de “echte” wereld in.
Hoe borg je dat?
Het script, scenario en de opgedane inzichten schrijven we uit en sturen we digitaal na. Er is altijd de mogelijkheid om een vervolg dagdeel te plannen waarin we terugblikken op wat er de afgelopen periode is veranderd op de werkvloer en waarin we met een andere werkvorm verder aan de slag kunnen met de gewenste gedragsverandering. Bijvoorbeeld door te oefenen met eigen casuïstiek of met werkvormen als Dramadriehoek, Covey en Sparren.
Storytelling
Met een eigen verhaal de ander meenemen in jouw visie, aan het denken te zetten of je team weer op één lijn krijgen. Een verhaal kan op symbolische en metaforische wijze betekenis geven aan wie je bent, waar je voor staat en wat je wil leren.
In een dagdeel Storytelling staat de kunst van het vertellen van dat verhaal centraal en zullen deelnemers op zoek gaan naar de kern van hun boodschap. Onder begeleiding van een ervaren Storyteller schrijven de deelnemers hun eigen verhaal en leren ze dat op inspirerende wijze voor te dragen.
Hoe pakken wij dit aan?
- FactorVeermans plant een intake met de opdrachtgever. Afhankelijk van de thematiek en het aantal deelnemers bepalen we de invulling. Gaat het om je eigen visie beter leren kennen of is er meer behoefte aan het leren meekrijgen van de ander daarin? In overleg bepalen en formuleren we een helder doel.
- Samen met de opdrachtgever worden randvoorwaarden bepaald; grootte van de groep, aantal begeleiders, aantal dagdelen, etc.
- Onze Storytellers inspireren de deelnemers door te starten met de presentatie van een bij de thematiek passend verhaal.
- Deelnemers leren over de opbouw van een verhaal en hoe symboliek werkt. Er is veel aandacht voor eigen creativiteit en kwaliteiten, voor schrijf- en presentatietechnieken, houding en stemgebruik. Onze storytellers zullen op inspirerende wijze gericht hierop begeleiden, waarbij plezier en een positieve ervaring beleven hoog in het vaandel staan.
Wat levert het op?
Doordat deelnemers op zoek gaan naar verhalen in hun eigen leven of in hun eigen fantasie leren ze zichzelf beter kennen. Ze zullen ontdekken waar ze voor staan en voor gaan en hoe ze daarin een ander op laagdrempelige wijze kunnen meenemen of inspireren. Er wordt gekeken naar wat een persoon te bieden heeft en de bestaande kwaliteiten worden uitvergroot. Op deze manier ligt de focus altijd op het positieve.
Met meer zelfkennis, zelfvertrouwen en een prachtig verhaal terug naar de praktijk, dat is het resultaat van een dagdeel Storytelling!
Hoe borg je dat?
FactorVeermans biedt de mogelijkheid om de opgedane kennis en vaardigheden verder te verdiepen in één-op-één sessies met onze acteurs. Zie ook ‘Sparren’.
Covey
Samenwerken is heerlijk maar lang niet altijd makkelijk. Vaak heeft een team een eigen cultuur, eigen gedrag en daarmee een eigen manier van samenwerken. Soms is die cultuur helder en wordt er samengewerkt in vertrouwen. Maar wat als dat vertrouwen kwijt is?
Dan is het wijs om als team opnieuw op zoek te gaan. Op zoek naar gedragingen waar iedereen zich in kan vinden. Gedragingen die onmisbaar zijn in het creëren van vertrouwen. Orthopedagoog Stephen Covey heeft deze gedragingen geformuleerd toen hij een team ging begeleiden waarin de samenwerking niet goed verliep. Na observaties op de werkvloer kwam hij tot 12 gedragingen die in dat team ontbraken.
Gebaseerd op deze 12 gedragingen heeft FactorVeermans een trainingsdag(deel) ontwikkeld.
Per gedraging wordt een korte scène gespeeld, de deelnemers maken in overleg een top 3: welk gedrag gaat binnen dit team het beste bijdragen aan een prettig werkklimaat waarin met vertrouwen kan worden samengewerkt?
Een onderzoek waarbij verwachtingen worden uitgesproken om verandering te bewerkstelligen.
Hoe pakken wij dit aan?
- FactorVeermans plant een intake met de opdrachtgever. In dit gesprek brengen we in kaart wat er speelt binnen een team. Er wordt geen leerdoel bepaalt, want dat gebeurt in de training, in samenspraak met het team.
- Samen met de opdrachtgever worden randvoorwaarden bepaald; grootte van de groep, ruimte en locatie.
- De start van het dagdeel bestaat uit een warming up waarin onze acteurs op speelse wijze de deelnemers laten ervaren hoe je gedrag kunt beïnvloeden
- De deelnemers kijken dan naar 12 humorvolle scenes, die laten zien hoe het eruit ziet als de gewenste gedragingen ontbreken. Aan de hand van die scenes bedenken de deelnemers voor zichzelf een persoonlijke top 5. Daarna komen ze via subgroepen als geheel team tot een gezamenlijke top 3
Wat levert het op?
Niet iedereen heeft dezelfde normen en waarden als het aankomt op samenwerken. Dit wordt opgemerkt, maar zelden besproken. En als het besproken wordt is het meestal omdat er iets is voorgevallen.
Werken met de gedragingen van Covey zorgt ervoor dat de neuzen dezelfde kant op komen te staan.
Hoe borg je dat?
In samenspraak met de opdrachtgever plant FactorVeermans minimaal twee dagdelen in. Het eerste dagdeel is nodig om de top 3 en dus de richting te bepalen. In een tweede dagdeel gaan we praktisch aan de slag met het vergroten van de 3 gekozen gedragingen. Dit kan volledig naar wens worden ingevuld. Werkvormen die we vaak inzetten dan zijn Metalog, Dramadriehoek en het oefenen van feedback geven.
Dramadriehoek
Heb je het gevoel dat je vastloopt in de communicatie met een collega? Dat je telkens weer als vanzelf in een rol schiet die jullie alleen maar verder wegdrijft van elkaar? Of herken je dit binnen je team en wordt daardoor elke meeting een ineffectieve en frustrerende bezigheid, hoe hard je ook je best doet als leidinggevende? Dan is de kans groot dat je samen vastzit in de Dramadriehoek.
De Dramadriehoek is een van de bekendste modellen uit de Transactionele Analyse, bedacht door Stephen Karpman. Met drie ineffectieve rollen, de aanklager, de redder en het slachtoffer, geeft de Dramadriehoek inzicht in negatieve communicatie patronen. Men kan in deze rollen schieten als er sprake is van conflict of van een emotioneel onveilige werksituatie. Bij onvoldoende inzicht in die rollen, wordt het drama in stand gehouden en zelfs versterkt.
Met speelse werkvormen en pakkende scenes leren deelnemers in deze training hoe je met kleine veranderingen in communicatie uit de Dramadriehoek stapt en weer constructief kan samenwerken.
Hoe pakken wij dit aan?
- FactorVeermans plant een intake met de opdrachtgever. Afhankelijk van de problematiek bepalen we de werkwijze en de invulling van de training.
- Samen met de opdrachtgever worden randvoorwaarden bepaald; grootte van de groep, aantal procesbegeleiders, aantal dagdelen, etc.
- Onze procesbegeleiders inspireren de deelnemers door te starten met een aantal herkenbare scenes waarin de drie rollen uit de Dramadriehoek helder worden. Ze zullen aanzetten tot nadenken over de eigen rol. Er is dan volop ruimte voor uitwisseling.
- De procesbegeleiders nemen de deelnemers mee in de theorie en gaan van Dramadriehoek naar Groeidriehoek; aanklager wordt uitdager, helper wordt coach en het slachtoffer wordt creëerder. Tevens wordt de rol van de neutrale getuige toegevoegd.
- Aan de hand van verschillende werkvormen gaan de deelnemers vervolgens oefenen met het innemen van de rol van de neutrale getuige en het inzetten van andere communicatie om het patroon te doorbreken. Plezier maken, eerlijke feedback en een positieve ervaring beleven staan daarbij hoog in het vaandel.
Wat levert het op?
Door aan de slag te gaan met de Dramadriehoek krijgen deelnemers inzicht in vastgelopen patronen en de rollen die ze daarin vaak zonder nadenken aannemen. Ze herkennen de eigen rol en die van de ander en weten hoe ze met behulp van nieuwe of andere communicatie samen uit de Dramadriehoek kunnen stappen en eruit kunnen blijven. In maar 1 dagdeel van drama naar groei.
Hoe borg je dat? FactorVeermans biedt de mogelijkheid om de opgedane kennis en vaardigheden verder te verdiepen in één-op-één sessies met onze acteurs. Zie ook ‘Sparren’.